woensdag 8 juli 2009

Groentecrisps van Albert Heijn

Albert Heijn zegt : Bijzonder genieten van de volle smaak van knapperige Groentecrisps, rijk aan voedingsvezels.

Vertaling : gezond snacken dus. Het goede van groenten in lekkere chipsvorm (Crisps? Wij noemen dat toch gewoon heel nuchter chips in Nederland?) Gezond snacken. Dat wil iedereen wel, en ik dus ook. Met smart wacht ik tot het juiste trek-in-een-hartige-snek-moment zich aandient. Gelukkig hoef ik daar nooit lang op te wachten, en zodoende trek ik om 17.00 de verantwoorde chipszak open om 'm -zonder schuldgevoel en onder genot van een biertje- op de bank leeg te eten. In 1 keer natuurlijk. De geoefende chipseter weet dat een zak in 1 keer leeg moet.

Wortel, rode biet, pastinaak en zoete aardappel. Deze groenten doen mij denken aan Kerst, dronken oma's, slecht gekozen cadeaus, kerstbomen en kalkoen. En hoe ziet een pastinaak er in godsnaam uit? Ik dacht dat die alleen hip in de 2e wereldoorlog was. Ik kies heel nauwkeurig voor een wortel-chipsje. Best lekker. Ik proef alleen geen wortel. Dan rode biet. Vrij zoetig. Zoete aardappel. Tsja, zoetig. Dat viel te verwachten natuurlijk. Tot slot ga ik op zoek naar die pastinaak, maar tot op de dag van vandaag weet ik niet of ik 'm uiteindelijk gevonden heb. Alle groentencrisps (chi-ips!) hebben tevens een licht- verbrande-nasmaak. Ik krijg daar wel direct een authentiek gevoel bij : een oud omaatje die in haar moestuintje zelf verbouwde pastinaak en rode biet gaat snijden, terug schuifelt naar huis en het in haar beige met oranje keuken net iets te lang bakt in de koekenpan, waarna de monstertruck van AH dwars over de moestuin parkeert en de hele meuk inlaadt.

Is dat lekker? Best wel. Maar door de zoetige smaak niet geschikt voor het ultieme BB-moment (Bier & Bitterballen Moment). En met een blinddoek voor (ik neem de smaaktest zeer serieus!) kan ik de verschillende groenten niet uit elkaar houden. Maar dat kan ook aan mijn 21e eeuw, verwende, luie smaakpappillen liggen.

Cijfer : 7

Bij mijn volgende biertje kies ik toch voor die andere, vertrouwde Groentecrisps : Paprikachips.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten