zondag 25 april 2010

Magnum Gold

Magnum zegt: Nieuwe Magnum Gold. Roomijs van Madagaskar-vanille met een vleugje heerlijke karamel, bedekt met een gouden laagje melkchocolade. Geen wonder dat sommige mensen het goud waard vinden.

Ik zeg: Zelfs professionele proevers reizen af & toe met het openbaar vervoer, en daarom liep ik een aantal dagen geleden – in gezelschap van Keurmeester A- naar de kiosk om een strippenkaart te kopen. Natuurlijk bespraken we hét laatste fenomeen in de wereld van de proeverij: De Magnum Gold. De vrouw van de kiosk hoorde ons praten, en zei, terwijl ze mijn strippenkaart aansloeg, “Hij is heerlijk! Ja, normaal zijn die Magums zo zwaar, maar deze, deze is echt lekker!”. Dat klinkt als iemand die er verstand van heeft, dus ik vroeg haar wat deze mysterieuze Magnum Gold dan zo lekker maakte. “Ja gewoon, de caramel enzo”, antwoordde ze. Hoogste tijd dus om het zelf even te proberen.
De Magnum is in feite de Hummer onder de ijsjes: net te groot, net te veel, net wat te nouveau riche. Net niet, dus eigenlijk. Een Magnum Gold past dan wel weer precies in het assortiment. Een soort Hummer ingelegd met Swarovski kristal. Na een pak gescoord te hebben bij de lokale Albert Heijn, kan het proeven beginnen. Blingbling ahoy!

De smaak van het gouden laagje doet mij denken aan witte chocolade, wat een fijne combinatie is met de dikke laag melkchocolade daaronder. Op naar ‘het roomijs van Madagaskar-vanille’. Het klinkt heerlijk exclusief, maar volgens Wikipedia is Madagaskar één van de grootste producenten van vanilla, dus ik betwijfel of Magnum's vanille zo speciaal is als zij ons willen doen geloven. De exotische locatie daar gelaten, smaakt het roomijs in ieder geval prima. De caramel is minder aanwezig dan ik gedacht had, wat ik persoonlijk jammer vind. Op de achtergrond proef ik een vleugje koffie,maar dit zie ik niet terug in de ingredienten, dus ik hou alle andere opties nog even open. Een Magnum is altijd een flinke kluif, en deze is geen uitzondering. Ik heb mijn ijs-quotum nu voor de komende vier dagen al bereikt. Een lekker ijsje, maar het gouden laagje doet mij weinig, en er mag wel wat extra caramel in. Pluspunt is de chocolade die Magnum altijd gebruikt. Niet van die gesuikerde, goedkope nep-cacao, maar echte chocolade, in grote getale aanwezig. Magnum heeft echter nog één kwaliteit waar ik knikkende knieën van krijg: het knappende geluid als je in die dikke laag chocolade bijt. Super sexy. Zucht.

Is dat lekker?
Ja.
Cijfer: 8-

Geen opmerkingen:

Een reactie posten