maandag 10 augustus 2009

Lindemans Lambic Faro

LLindemans zegt:
Faro
In vroegere jaren was het niet ongewoon dat men in een glas geuze kandijsuiker toevoegde. Op den lange duur ontstond een "spontaan gegist" tarwebier met een perfect zoetzuur uitgebalanceerde smaak. Het bier kreeg de naam Faro.

Ten tijde van Breughel was dit een populaire volksdrank, maar ondanks zijn gezonde en verkwikkende eigenschappen heeft het steeds meer veld moeten ruimen voor de pilsbieren. Lindemans heeft in 1978 de Faro opnieuw op de markt gebracht en stilaan wint het bier terug aan populariteit.
Dit bier past zeer goed bij vele desserten en is een goede dorstlesser.



Ik zeg:

De fles van dit bier is bijzonder. De bovenkant is ingepakt met aluminiumfolie. Er zit een kroonkurk op de fles die een maatje groter is dan de standaard kroonkurken. Haal die eraf en...nóg een kurk. Deze keer een echte. Niet een champagnekurk zoals die op verschillende geuze bieren te vinden is, nee gewoon echt ín de fles. Een biertje dat je moet openen met een kurkentrekker, gelukkig zat ik niet op een picknick.

In de beschrijving heeft Lindemans het over vroeger tijden, suiker toevoegen en populair ten tijde van Breughel. Suiker toevoegen aan een Geuze-bier kan ik me op zich voorstellen. Zoals bij eerdere posts te lezen is kan dat soort bier af en toe de strijd aan met azijn als het gaat om de zuurtegraad. Chef productontwikkeling bij Lindemans (je maakt mij niet wijs dat het recept bij dit bier nog net zo is als "ten tijde van Breughel") heeft tussen de respondenten van zijn marktonderzoek vermoedelijk ook wat mensen gehad die dit vonden, want er is niet zuinig omgesprongen met den kandij.


Resultaat is een fruitig erg zoet biertje waarbij fruitig en zoet het wint van het bier. Het doet, wellicht ook door het lagere alcoholpercentage (4,2%) meer aan als frisdrank. Dat het bij "desserten" past kan ik me voorstellen Tenminste, als jet het trekt in de lijn van dessertwijn, die is vaak ook erg zoet. Ik dronk het op een zondagmiddag, niet bij een dessert en vond het wel aardig. Als je niet echt een bierliefhebber bent (want dat vind je te bitter) dan kan deze Faro je wellicht goed bekoren. Als ik een keer fris wil, de cola staat niet koud, maar de Lindemans Lambic Faro ligt op ijs dan trek ik er misschien nog eens een open. Tot die tijd drink ik fris óf bier.



Is dat lekker?
Ja (maar meer als fris)
Cijfer: 7

Geen opmerkingen:

Een reactie posten